TWOJA PRZEGLĄDARKA JEST NIEAKTUALNA.

Wykryliśmy, że używasz nieaktualnej przeglądarki, przez co nasz serwis może dla Ciebie działać niepoprawnie. Zalecamy aktualizację lub przejście na inną przeglądarkę.

Katedra Psychologii i Ergonomii

Pracownicy

Kadra

Pracownicy

  • dr Jolanta Babiak
  • dr hab. Beata Bajcar
  • dr Anna Borkowska, prof. uczelni
  • dr Monika Budnik
  • dr inż. Adam Dzidowski
  • prof. dr hab. inż. Jerzy Grobelny (Kierownik Katedry PsychE, K100W08ND12)
  • dr hab. inż. Katarzyna Jach, prof. uczelni
  • mgr Anna Kaczmarek
  • dr inż. Grzegorz Klimek
  • dr inż. Marcin Kuliński
  • dr hab. inż. Rafał Michalski, prof. uczelni (Zastępca Kierownika Katedry PsychE, K100W08ND12)
  • dr Katarzyna Zahorodna

Doktoranci:

  • mgr Łukasz Bielarczyk
  • MSc Swati Ojha


Opis kompetencji, zainteresowań i dorobku pracowników Katedry PsychE (K100):

Jolanta Babiak

Doktor nauk humanistycznych w zakresie psychologii. W pracy naukowej łączy psychologię organizacji, badania nad osobowością oraz zachowaniami pracowników w różnych środowiskach pracy. Jej wkład naukowy koncentruje się na tym, jak różnice indywidualne — w szczególności cechy osobowości i style behawioralne — wpływają na preferencje przywódcze, dobrostan pracowników oraz adaptację do współczesnych warunków pracy cyfrowej. Ostatnio rozpoczęła badania nad psychologicznymi reakcjami na niepewność technologiczną, w tym dynamikę cyberloafingu i stresu cyfrowego a także instrumentalną percepcją ludzi.

Główne zainteresowania badawcze dotyczą stylów przywództwa i różnice indywidualnych, psychologicznych mechanizmów cyberzachowań (np. cyberloafing, cyberchondria), stresu organizacyjnego i dobrostanu pracowników, ciemnych i podstawowych cech osobowości w kontekście pracy, obiektyfikacji innych ludzi, transformacji cyfrowej i psychologicznej niepewności w środowisku zawodowym. Od 2016 roku aktywnie działa jako adiunkt i wykładowczyni, prowadząc zajęcia z psychologii, zarządzania zasobami ludzkimi oraz zachowań organizacyjnych zarówno w języku polskim, jak i angielskim. W ramach pracy akademickiej pełni również role promotora badań empirycznych na poziomie magisterskim i MBA, skupiając się na psychologii organizacji i psychologii osobowości. Jest także autorką różnorodnych narzędzi psychometrycznych, służących do pomiaru zjawisk takich jak cyberchondria, cyberloafing, uprzedmiotowienie interpersonalne, a także do tworzenia profili menedżerskich i analizy stylów przywództwa.

Przed podjęciem pracy naukowej (1998-2010) dr Babiak pełniła funkcje kierownicze w międzynarodowych korporacjach oraz w sektorze organizacji pozarządowych. Zdobyła doświadczenie w zarządzaniu projektami, budowaniu partnerstw i rozwoju organizacyjnym. Nadzorowała złożone projekty leasingowe, koordynowała współpracę międzysektorową oraz prowadziła programy charytatywne ukierunkowane na oddziaływanie społeczne. To zróżnicowane doświadczenie zawodowe wciąż kształtuje jej perspektywę badawczą, szczególnie w zakresie przywództwa, stresu zawodowego i adaptacji organizacji do dynamicznych zmian.

Beata Bajcar

Dr hab., profesor uczelni, badawczo-dydaktyczny, psycholog zarządzania. Moje zainteresowania badawcze balansują na styku dyscyplin psychologii i zarządzania. Koncentruję się na poszukiwaniach wyjaśnienia zjawisk organizacyjnych przez pryzmat procesów psychologicznych, oferując bardziej kompleksowe i interdyscyplinarne spojrzenie na rzeczywistość. Prowadzę badania w zakresie psychologicznych aspektów zjawisk i zachowań w warunkach pracy i organizacji, m.in. prokrastynacja w pracy, cyberzachowania w pracy (cyberloafing, cyberchondria), przywództwo organizacyjne, dysfunkcjonalne zachowania organizacyjne, myślenia strategiczne, a także interakcja człowiek-komputer oraz człowiek-sztuczna inteligencja.

Autorka/współautorka standaryzowanych narzędzi pomiarowych: Skala Cyberdryfowania w pracy CBLS-15, Kwestionariusz Styl Myślenia i Działania Strategicznego SMIDS, Skala Cyberchondrii CSS-PL, Wieloczynnikowy Kwestionariusz Przywództwa MLQ-FF i MLQ-SF, Skala Oceny Użyteczności Urządzenia Wskazującego, Skala Nadużywania Władzy, Skala Przywództwa Destruktywnego, Kwestionariusz Orientacji Temporalnej AION-2000, Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych KZZ, Skala Misji Społecznej w Pracy, Wielowymiarowa Skali Satysfakcji z Pracy, Kwestionariusz Wartości i Motywów w Pracy.

Autorka i współautorka blisko 60 publikacji o charakterze naukowym o sumarycznym IF = 25. Przygotowała 40 recenzji dla czasopism z JCR i publikacji krajowych. W latach 2020–2021 pełniła funkcję Przewodniczącej Komisji Etyki Badań Naukowych z udziałem ludzi przy Radzie Dyscypliny NZJ w PWr. Od 2014 Asystent Kierownika Zespołu Psychologii i Ergonomii ds. Dydaktyki (wcześniej zastępca Kierownika ds. Dydaktyki). Wykładowca przedmiotów psychologicznych na wydziale i całej uczelni, od wykładowca Polsko Amerykańskiej Szkoły Biznesu, Program Executive MBA.

Anna Borkowska

Doktorka psychologii, absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego, od ponad 20 lat związana z Politechniką Wrocławską i Wydziałem Zarządzania. Profesorka uczelni w grupie pracowników dydaktycznych. Jej zainteresowania dotyczą społecznego i psychologicznego kontekstu aktywności zawodowej i społecznej: zaangażowania w pracę, dobrostanu czy wartości realizowanych w pracy. W pracy badawczej, dydaktycznej i organizacyjnej stara się realizować postulaty nurtu psychologii pozytywnej, m.in. budowania zasobów ludzi, zespołów i społeczności.

Od lat zaangażowana w projekty, które mają na celu pozytywną zmianę Uczelni w obszarze jej funkcjonowania społecznego, m.in. prace nad strategią Uczelni, badania potrzeb i satysfakcji nauczycieli i studentów, diagnoza zakresu nierówności na Uczelni, badania dobrostanu i zdrowia psychicznego oraz równowagi między życiem zawodowym i osobistym (WLB). Jedna z założycielek i pierwsza dyrektorka Centrum Doskonałości Dydaktycznej. Aktualnie współpracuje z prorektorką prof. Karoliną Jaklewicz w jej pionie rozwoju i integracji wspólnoty oraz pełni funkcję pełnomocniczki rektora ds. przeciwdziałania dyskryminacji.

Monika Budnik

Posiada kompetencje wykorzystywane w obszarze nauk społecznych i zarządzania. Jest autorką m.in. publikacji w międzynarodowym czasopiśmie Aggression and Violent Behavior. Ponadto publikowała w krajowych czasopismach i wydawnictwach. Zainteresowania odnoszą się do procesów organizacji i zarządzania kluczowych dla grup zawodowych. Ponadto w zakresie publikacyjnym nawiązuje do zagadnień procesów wdrożeniowych w organizacji oraz konfliktów w miejscu pracy.

Jej badania dotychczas koncentrowały się na dynamice zespołów pracowniczych w sektorze usług. Była autorką ewaluacji i badaczką w projektach ze wsparciem grantów UE. Wspierała zespoły zarządzające projektami wdrażającymi narzędzia IT do obszaru szkoleń. Wykorzystywała w pracy zespołowej metodykę Prince 2 Foundation, Project Management Office oraz systemy zarządzania ISO. Doświadczenie zawodowe z obszaru usług w sektorze prywatnym i publicznym wielu branż wykorzystuje nadal w pracy projektowej. Nadal zainteresowana jest nurtem action research w pracy zespołowej.

Adam Dzidowski

Doktor w dziedzinie nauk ekonomicznych w dyscyplinie Nauki o Zarządzaniu i Jakości. Jego działalność naukowo-dydaktyczna koncentruje się wokół problematyki innowacyjności i konwersji wiedzy oraz ewolucji współczesnych rynków i struktur organizacyjnych. Jest autorem kilkudziesięciu publikacji naukowych z zakresu alternatywnych struktur organizacyjnych, marketingu cyfrowego, zarządzania wiedzą oraz architektury i estetyki organizacji. Jest współautorem podręcznika akademickiego Marketing dla inżynierów (PWE, 2012) oraz monografii Cyfrowy marketing (PWE, 2025).

Angażował się w działalność takich sieci badawczych, jak Standing Conference on Organizational Symbolism (przewodniczący sesji podczas konferencji w Tokio 2018), Transdyscyplinarne Sympozjum Badań Jakościowych, Polska Sieć Filozofii Ekonomii. Wykładał gościnnie, między innymi w École Nationale des Ponts et Chaussées (Paryż), Karel de Grote University of Applied Sciences and Arts (Antwerpia) oraz Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.

Współpracował w takich projektach, jak: E-leadership (European Commission DG Enterprise and Industry), Face Controller (PFRON), Dolnośląska Sieć Wzornictwa Przemysłowego (Urząd Miasta Wrocławia i ASP Wrocław), Skuteczność sztuki (Muzeum Sztuki w Łodzi), Zaprojektuj swój zysk (Instytut Wzornictwa Przemysłowego).

Obecnie koncentruje się na pracy dydaktycznej w ramach autorskich kursów na macierzystym Wydziale Zarządzania, innych wydziałach Politechniki Wrocławskiej, Szkole Doktorskiej, Polsko-Amerykańskiej Szkole Biznesu – Executive MBA oraz w ramach projektów, takich jak Zintegrowany Program Rozwoju Politechniki Wrocławskiej, czy Politechnika Nowych Szans. Angażuje się też w działalność popularnonaukową, w ramach Dolnośląskiego Festiwalu Nauki, Dni Otwartych Wydziału, Nocy Politechniki, czy Szkół Letnich.

Organizacyjnie zaangażowany jest w kilka komisji i zespołów (wsparcie Wydziałowej Komisja ds. Jakości Kształcenia, Zespół ds. zorganizowania przestrzeni integracyjnej w B-4, Zespół ds. udoskonalenia systemu wyjazdów pracowniczych w ramach Erasmus+, Zespołu ds. Zarządzania Zmianą).

Jerzy Grobelny

Zainteresowania naukowe profesora Grobelnego lokują się w obszarze szeroko rozumianej ergonomii oraz jej związków z zarządzaniem produkcją i podstawami marketingu. Do najistotniejszych rezultatów jego badań zaliczyć można szereg wypracowanych metod i algorytmów wspomagających projektowanie ergonomiczne stanowisk pracy, systemów interakcyjnych, komunikacji wizualnej. Profesor jest autorem koncepcji cyfrowych modeli człowieka zaimplementowanej w środowiskach CAD już w latach 90 – tych ub. wieku. Stworzony przez niego system Apolinex był używany w dydaktyce i praktyce przemysłowej. Koncepcja wzorców lingwistycznych zaproponowana w jego publikacjach z lat 80 pozwoliła stworzyć szereg algorytmów wspomagających optymalizację rozmieszczania obiektów (facility layout) w warunkach przybliżonych, opisywanych przez ekspertów zmiennych i kryteriów jakości projektów.

Jest autorem ponad 160 publikacji naukowych w tym ponad 20 z listy JCR o sumarycznym IF powyżej 50. Profesor jest członkiem rady redakcyjnej czasopisma z lisy JCR: Theoretical Issues in Ergonomics Science (Taylor & Francis). Tę samą funkcję pełnił także w czasopiśmie International Journal of Production Research (Taylor & Francis) przez ponad 20 lat. Od roku 2015 jest członkiem komitetu naukowego cyklicznej, światowej konferencji AHFE (Applied Human Factors and Ergonomics). Profesor Grobelny kierował dwoma grantami OPUS i był/jest wykonawcą w kolejnych trzech.

W latach 1995-2016 profesor Grobelny był przewodniczącym Komisji Doktorskiej w dziedzinie Nauk Ekonomicznych w dyscyplinie Nauki o Zarządzaniu na Wydziale Informatyki i Zarządzania. Uczestniczył w tworzeniu Szkoły Doktorskiej na Politechnice Wrocławskiej reprezentując dyscyplinę Nauki o Zarządzaniu i Jakości w Radzie Szkoły i współtworząc program dla dyscypliny NZJ. W latach 2019 – 2020 pełnił funkcję zastępcy przewodniczącego Rady Dyscypliny NZJ.

W roku 2023 uzyskał na PWr status Professor Magnus.

Katarzyna Jach

Specjalizuje się w badaniach związanych z ergonomią i interakcją człowiek–komputer, szczególnie osób o zróżnicowanych możliwościach funkcjonalnych. Była m.in. kierowniczką w projekcie „Badanie możliwości wykorzystania masowo produkowanych kontrolerów gier i metod rozpoznawania mimiki twarzy do sterowania komputerem osobistym przez osoby niepełnosprawne z ograniczoną możliwością ruchu” zlecenie 4002/0033/17 oraz ekspertką w projekcie „Politechnika Nowych Szans” (Konkurs nr POWR.03.05.00-IP.08-00-DOS/19 NCBiR).

Jest członkinią Polskiego Towarzystwa Ergonomicznego. Pracuje m.in. w komitetach naukowych i organizacyjnych Międzynarodowego Seminarium Ergonomii. Jest pełnomocniczką rektora ds. dostępności na Politechnice Wrocławskiej. Jako przedstawicielka PWr jest członkinią Komisji ds. Dostępności działającej przy KRASP oraz Rady Ekspertów ds. Kształcenia Studentów z Niepełnosprawnościami.

Anna Kaczmarek

MBA, praktyk zarządzania, trener biznesu. Jest pracownikiem dydaktycznym uczelni. Specjalizuje się w szkoleniach menadżersko-społecznych. Jej ostatnie zainteresowania badawcze, korelujące z doświadczeniem praktycznym, dotyczą wdrażania sztucznej inteligencji do podmiotów medycznych z perspektywy postaw pracowników organizacji oraz modeli zarządzania zmianą. Jest członkiem zespołu ds. społecznych wydziału zarządzania oraz opiekunem studentów w projektach z wykorzystaniem metody Challenge Based Learning (CBL).

Realizowała liczne projekty unijne min. „Doskonałość dydaktyczna uczelni” POWR.03.04.00-00-P023/21, „Innowacyjna Uczelnia – Innowacyjny Nauczyciel” POWR.03.04.00-00-D152/16-00, „Establishment of Capacity Building Centers as a sustainable solution to raise the standards of teaching staff in Indian HEIs (CABCIN)”  573616-EPP-1-2016-1- PL-EPPKA2-CBHE-JP”, Congress of European Society of Paediatric Endoscopic Surgeons” 644/P-DUN/2017, „Rozwój kompetencji kadry administracyjnej i zarządzającej dla poprawy jakości w ochronie zdrowia (PRO-QUO HEALTH)” POWR.05.02.00-00-0034/16-00.

Grzegorz Klimek

Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii w zarządzaniu, ze szczególnym uwzględnieniem wolnego i otwartego oprogramowania w procesach e-learningowych. Szczególnym obszarem zainteresowania jest usability i user experience tych systemów. Poza doświadczeniem dydaktycznym i naukowym posiada kilkunastoletnie doświadczenie biznesowe związane z implementacją, administracją oraz zarządzaniem rozwiązaniami e-learningowymi.

Marcin Kuliński

W obszarze jego zainteresowań znajdują się między innymi: biologiczne uwarunkowania sprawności psychomotorycznej człowieka, antropometryczne i biomechaniczne determinanty przestrzeni pracy, wpływ materialnych czynników środowiska pracy na fizyczny i psychiczny dobrostan pracownika, zjawisko zmęczenia pracą, interfejsy człowiek-maszyna. Wiedzę akademicką wykorzystuje również w praktyce, współpracując z podmiotami gospodarczymi i realizując na ich potrzeby szkolenia ergonomiczne dla pracowników biurowych i produkcyjnych oraz analizy i oceny warunków pracy, stanowisk i linii technologicznych. Przez kilkanaście lat współpracował też z wydziałem wzornictwa przemysłowego wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych.

Rafał Michalski

Kierownik trzech grantów NCN OPUS w latach 2012-2025. Główny wykonawca i wykonawca w innych krajowych oraz międzynarodowych projektach badawczych i wdrożeniowych. Autor i współautor ponad 100 publikacji o charakterze naukowym o sumarycznym IF > 100. Przygotował blisko 100 recenzji różnych typów projektów dla NCN i około 150 recenzji dla czasopism z JCR i konferencji międzynarodowych.

Główne zainteresowania naukowe to ergonomia, interakcje człowiek-komputer, wielokryterialne metody podejmowania decyzji, modelowanie i optymalizacja problemów w zarządzaniu produkcją, logistyce i projektowaniu ergonomicznym z zastosowaniem logiki rozmytej i wzorców lingwistycznych. Badania eksperymentalne o charakterze podstawowym w obszarze przetwarzania, modelowania i projektowania informacji wizualnej z wykorzystaniem modeli Markova z ukrytymi stanami.

Katarzyna Zahorodna

Posiada interdyscyplinarne wykształcenie: jest doktorem nauk humanistycznych w zakresie filozofii (UAM), magistrem psychologii i filozofii (UWr), a także absolwentką dwuletnich studiów pedagogicznych. Od lat specjalizuje się w dydaktyce akademickiej oraz badaniach z pogranicza psychologii, filozofii i kognitywistyki. Jej zainteresowania naukowe obejmują m.in. kognitywistyczną koncepcję umysłu rozszerzonego, neuroetykę, psychologię rozwojową oraz zdrowie psychiczne młodych dorosłych oraz psychoedukację. Od lat specjalizuje się w prowadzeniu zajęć z dydaktyki i psychologii edukacji oraz samorozwoju (przede wszystkim grupy doktorantów SD oraz młodych pracowników PWr w ramach kursu dydaktycznego), zdrowia psychicznego, komunikacji, wpływu społecznego oraz etyki i filozofii nauki. Brała udział w licznych projektach dydaktycznych dotyczących nowoczesnych metod nauczania, m.in. Doskonałość Dydaktyczna Uczelni oraz Innowacyjna Uczelnia – Innowacyjny Nauczyciel. Jest certyfikowanym trenerem wewnętrznym PWr (certyfikat w ramach programu Mistrzowie Dydaktyki) oraz superwizorem wspierającym rozwój kompetencji dydaktycznych (projekt Super Wizje Koleżeńskie, kontynuowany przez CDD). Aktywnie działa w Centrum Doskonałości Dydaktycznej Politechniki Wrocławskiej i ukończyła ponad 30 szkoleń dydaktycznych w kraju i za granicą.

Pełni istotne funkcje organizacyjne – m.in. Pełnomocnika Dziekana ds. Przedmiotów Ogólnouczelnianych na Wydziale Zarządzania, członkini Komisji ds. Jakości Nauczania Wydziału Zarządzania i Komisji ds. Przedmiotów Ogólnouczelnianych. Działa także w inicjatywach ogólnouczelnianych (członkini Zespołu ds. Polityki Równościowej Politechniki Wrocławskiej). W pracy badawczej i dydaktycznej konsekwentnie uwzględnia aspekty etyczne, publikując m.in. na temat związku między psychologią moralności a filozoficzną etyką normatywną.

 

Politechnika Wrocławska © 2025

Nasze strony internetowe i oparte na nich usługi używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Ochrona danych osobowych »

Akceptuję